Friday, 14 March 2014

Soya Bahaya? Jangan Beli ESP!

Soya Bahaya? Jangan Beli ESP!

Reputasi soya agak terjejas kebelakangan ini. Ada yang kata makan soya bahaya. Soya boleh menyebabkan pelbagai penyakit. Tapi sejauh manakah dakwaan ini? Benarkah soya bahaya?

Kenali Soya Anda
Sebelum mengambil apa juga makanan, ketahui status makanan tersebut. Seperti soya ada yang GMO dan Non GMO. GMO adalah Genetically Modified Organisms, yang bermaksud organisma yang telah diubahsuai dari peringkat genetik. Samaada 'genetically engineered', 'genetically altered' atau 'genetically manipulated. Jadi soya GMO adalah soya yang sudah diubah genetiknya, yang membuatkan soya tadi tahan pada serangan serangga perosak atau racun. Juga lebih pantas tumbuh dan dituai. Kos penghasilan lebih murah. Tetapi bahaya!

Manakala soya Non GMO adalah soya yang asli. Tiada pengubahsuaian. Terhasil dari benih soya asli, sehinggalah menghasilkan kacang soya. Ianya 100% selamat. 


Jadi Bagaimana Nak Tahu Soya Yang Saya Makan Soya Selama?
Ada 7 ciri yang mesti dipastikan sebelum mengambil soya:

1-Ditanam Secara Organik?
Pastikan soya adalah dari sumber organik. Jika tidak organik, soya jenis ini bahaya menggunakan baja kimia dan racun serangga. Mengandungi khasiat yang rendah, dah lebih merbahaya ianya tinggi nitrat. Nitrat yang tinggi membawa kepada risiko KANSER yang lebih tinggi.

2-Tidak Menjalani Proses Genetik?
Seperti yang telah dikongsikan diatas, ianya lebih murah untuk dihasilkan. Dan beri risiko kepada kesihatan kerana mengandungi TOKSIK.

3-Cukup 9 Asid Amino?
Ciri terpenting, soya yang selamat mengandungi asid amino lengkap. Dan perlu diketahui tubuh badan kita tidak boleh hasilkan asid amino. Kekurangan asid amino akan menyebabkan fungsi tubuh terganggu. 

4-Soya Diproses Guna Air atau Alkohol?
Kacang soya yang diproses dengan alkohol akan mengurangkan 88% Isoflavone di dalam soya terhakis. Isoflavone adalah komponen yang mengurangkan risiko terkena kanser. Dan juga penting untuk tindakan hormon dan juga jisim tulang. Jika 88% telah hilang, adakah hampas soya yang kita makan?

5-Diproses Tanpa Hilang Fungsi Anti-Tiriod dan Anti-Pertumbuhan?
Jika soya telah diproses hingga hilang kedua fungsi ini, akan menyebabkan sistem dalam tubuh badan terganggu. Seperti sistem reproduksi. Dan bahaya soya ini juga meningkatkan risiko kanser.

6-Diproses Tanpa Haba?
Kepanasan dari haba akan menyebabkan protein dalam soya HILANG! Jadi apalah guna makan soya, kalau sudah tiada proteinnya.

7-Ditambah Kalsium Ke?
Soya yang telah diproses (dibuang minyaknya) akan menyebabkan soya jadi berasid. Kalsium perlu ditambahkan untuk neutralkan semula soya. Soya berasid adalah bahaya untuk kesihatan.

Apakah jawapan kepada 7 persoalan di atas, jika hampir semua jawapan TIDAK, ini adalah masanya untuk bertukar. Tukar kepada minuman soya yang selamat:
  • Ditanam secara organik
  • Soya Non GMO
  • Lengkap dengan asid amino penting
  • Diproses menggunakan air
  • Masih ada fungsi anti-tiriod dan anti-pertumbuhan
  • Diproses tanpa haba
  • Dan soya telah ditambah formula calcium
Jadi usah salah langkah, sebenarnya mahu jaga kesihatan, sebaliknya mendedahkan diri kepada risiko masalah kesihatan. Lagipun bukankah banyak artikel yang menceritakan kisah soya bahaya sehingga  menyebabkan kanser? 

Jadi pilihlah yang selamat dan berkualiti....



Sebarang pertanyaan mengenai produk ini atau perlukan KONSULTASI PERCUMA dari saya, anda bolehlah menghubungi:

Hubungi Lona
Tel/Sms/Whatsapp: 0133223409
Email: erllona83@gmail.com
Visit and like us on FB: https://www.facebook.com/Ohmyvita

Sunday, 23 February 2014

SEMBELIT SELEPAS BERSALIN? BAGAIMANA ATASINYA?

Sembelit ialah satu keadaan di mana kita sukar untuk membuang air besar atau jarang membuang air besar. Sembelit merupakan satu gejala, bukannya satu penyakit. Bagi orang yang mempunyai kesihatan yang normal, sepatutnya boleh membuang air besar sekurang-kurangnya sekali setiap hari.

Sebab-sebab biasa berlakunya sembelit ialah:
• Kurang serat dalam diet.
• Kurang aktiviti fizikal terutamanya di kalangan warga tua.
• Pengambilan ubat-ubatan (terutamanya herba).
• Penyalahgunaan julap.
• Kebiasaan menahan untuk membuang air besar.
• Kekurangan air.
• Penyakit atau keadaan tertentu seperti strok.
• Masalah dengan kolon dan rektum.
• Masalah dengan fungsi usus.

Akan tetapi, sesiapa yang sering terkena sembelit perlulah berhati-hati kerana sembelit yang berpanjangan dan serius mungkin boleh menyebabkan buasir yang disebabkan oleh tindakan menahan untuk membuang air besar.

Bagi kebanyakan masyarakat Melayu, ibu-ibu yang baru lepas bersalin dilarang minum banyak air kerana dikatakan boleh menyebabkan saluran faraj berair dan perut jadi buncit. Ini termasuk juga kurang makan sayur-sayuran dan buah-buahan kerana ditakuti ‘sejuk’.

Pengambilannya dikatakan boleh memudaratkan ibu dalam pantang padahal sayur dan buah kaya dengan serat yang berfungsi membantu proses penghadaman dan mempercepatkan aliran keluar sisa makanan dari tubuh.

Sembelit selepas bersalin terjadi kerana perjalanan najis di dalam saluran usus menjadi perlahan. Keadaan ini disebabkan oleh beberapa faktor:

Otot pada abdomen menjadi kendur menyebabkan tekanan pada bahagian dalam abdomen lebih rendah daripada biasa.
Otot pada usus juga mengendur kerana kadar hormon progesterone yang tinggi semasa hamil.
Takut hendak membuang air besar kerana bimbang jahitan pada luka episiotomi terbuka atau rasa sakit pada bahagian tersebut.

Untuk mengatasi masalah sembelit selepas bersalin, cubalah cara-cara ini untuk mecegahnya:

  • Banyak minum air iaitu kira-kira 6 hingga 8 gelas sehari. Jika anda menyusukan bayi, kuantitinya perlulah ditambah. Air akan membantu penghasilan susu yang banyak, mengurangkan jangkitan kuman dan pundi kencing dan mengurangkan sembelit. Dehidrasi akibat kekurangan air kerana terlalu berpantang boleh menyebabkan luka lambat baik dan air susu menjadi kurang.
  • Elak tabiat menahan untuk membuang air besar. Jika terasa ingin membuang air besar, segeralah ke tandas walaupun anda rasa kurang selesa terutamanya dalam minggu pertama selepas bersalin. Ketahuilah bahawa lebih lama anda menahan diri daripada membuang air besar, lagi keras najis anda dan pastinya akan memburukkan lagi keadaan.
  • Lakukan banyak pergerakan seperti berjalan dan senaman ringan walaupun ketika dalam pantang. Cara ini akan memudahkan anda membuang air besar.
  • Makan makanan yang kaya serat seperti sayur-sayuran dan buah-buahan segar. Selain serat, makanan ini juga mengandungi banyak vitamin seperti vitamin C. Vitamin C diperlukan untuk memulihkan tisu-tisu yang tercedera semasa kelahiran bayi dan bagi menyembuhkan luka episiotomi ataupun luka caesarean.

Walau bagaimanapun, para ibu boleh mengambil supplemens yang boleh membantu mengurangkan sembelit selepas bersalin. Supplemen yang disarankan adalah supplemen yang mengandungi magnesium iaitu OSTEMATRIX Shaklee.

Magnesium meningkatkan kandungan air dalam usus dan membantu menggesa berlakunya peristalsis iaitu satu proses dalam usus yang membantu makanan terhadam bergerak dalam usus dan menolak makanan ke perut. Pengambilan supplemen ini juga perlu disertakan dengan meminum air yang banyak.

OSTEMATRIX Shaklee boleh membantu anda untuk:
(1) Tidur malam lebih lena.
(2) Menghilangkan bisa pada kaki dan menyegarkan badan.
(3) Mengelakkan sakit pinggang serta rasa kebas.
(4) Melawaskan sistem penghadaman terutamanya untuk memudahkan anda ‘membuang’ pada hari keesokannya.


Sebarang pertanyaan mengenai produk ini atau perlukan KONSULTASI PERCUMA dari saya, anda bolehlah menghubungi:
Hubungi Lona
Tel/Sms/Whatsapp: 0133223409
Email: erllona83@gmail.com

Visit and like us on FB: https://www.facebook.com/Ohmyvita

Friday, 14 February 2014

SET BERSALIN BASIC PLUS MENYUSU SHAKLEE



1)B Complex
-B Complex membantu mengatasi kelesuan, penting bagi kesihatan mental mambantu
mencegah kemurungan (meroyan) dan sebagai penenang (anti stress).
-Perlu bagi urat saraf.
-Untuk ibu-ibu yang baru melahirkan anda memerlukan B Complex bagi mengatasi
masalah kelesuan dan dapat mengatasi kemurungan atau meroyan.

2)Vitamin C (Sustaine Realease Vita-C)
-Vitamin C penting dalam pembentukan kolagen dan menguatkan sel-sel tisu dalam
badan.
-Membantu dalam proses pemulihan luka dan membantu meningkatkan taraf sistem
pertahanan badan.
-Bagi ibu-ibu yang baru melahirkan sudah tentu anda inginkan luka cepat pulih
dan Vitamin C adalah jawapan kepada masalah tersebut.

3)Vitalea (Multivitamin with iron)
-Multivitamin mengandungi 12 vitamin dan 7 mineral, menambah kepada apa-apa
makanan yang kurang di dalam badan kita.
-Sangat bagus diambil oleh ibu-ibu yang berpantang kerana kita tahu bahawa
semasa berpantang banyak makanan yang tidak boleh diambil, dan multivitamin
adalah pilihan terbaik bagi menggantikan makanan tersebut.
-Iron juga penting untuk ibu yang telah kehilangan banyak darah sewaktu
melahirkan.

4)Zinc Complex
-Zinc membantu mempercepatkan proses baik pulih luka luaran dan dalaman
(rahim), bagi yang tidak makan ikan haruan atau pati ikan haruan, zinc adalah
pilihan yang tepat untuk menggantikan ikan haruan.
-Selain itu zinc juga membantu untuk mengurangkan masalah keguguran rambut
selepas melahirkan.
-Yang penting sekali ialah zinc dapat membantu dalam masalah "kedinginan"
selepas bersalin.

Sebagai tambahan untuk ibu-ibu berpantang boleh juga mengambil:
5)Energizing Soy Protein (ESP) sebagai minuman harian.

kedua-dua supplement ini boleh mengurangkan risiko jaundice, memberi tenaga
dan melancarkan air susu ibu.

7)Alfalfa
-bagus diambil sebagai milkbooster jika ibu2 mengalami masalah susu kurang,
selain itu Alfalfa juga berfungsi sebagai "Kacip Fatimah"



Berminat dan untuk sebarang pertanyaan/info: 

Hubungi Lona
Tel/Sms/Whatsapp: 0133223409
Email: erllona83@gmail.com
Visit and like us on FB: https://www.facebook.com/Ohmyvita

Wednesday, 5 February 2014

ANTARA VITAMIN DAN UBAT – SALAH FAHAM YANG SERING TERJADI

Ramai yang mengambil vitamin Shaklee dan sangat berpuashati dengannya walaupun sebelum ini ragu2, KENAPA???!


Tapi perlu diingat, vitamin bukan ubat ye! Jika anda mengidap sebarang penyakit yang memerlukan perhatian khusus, sila dapatkan nasihat perubatan dari mereka yang pakar.  Vitamin dan supplement adalah untuk orang sihat supaya kekal sihat.  


Jom baca apa beza di antara vitamin dan ubat. Semestinya pilihlah vitamin semulajadi!


Petikan dari website BabyFit untuk menunjukkan bezanya UBat & Supplement:


*Check with your doctor and your baby’s pediatrician before taking any medications.*Do not take recreational drugs.*Take a vitamin-mineral supplement especially formulated for pregnant and breastfeeding mothers.


Perhatikan perbezaan antara 3 jenis benda tu. 


MEDICATION (ubat) – check dengan doktor. DRUGS (dadah @ ubat penenang, etc) – Jangan ambil. SUPPLEMENT (vitamin/mineral) – Ambil.

Apakah yang membezakan antara mereka ni? Yang paling jelas ialah, supplement ialah KEPERLUAN BADAN kita. Sel kita perlukan protein, vitamin dan mineral untuk membesar dan berfungsi dengan baik. Sel kita tak perlukan ubat (drug) sebaliknya ia digunakan untuk mengubati simptom, men-diagnos dan mengubati penyakit. Maksudnya, kalau tak sakit, kita tak ambil ubat. Kalau tak sakit tapi gatal nak ambil ubat, boleh jadi berpenyakit pula.

Berbeza dengan suplement (vitamin) kerana kita sentiasa perlukannya, terutama vitamin larut air yang sentiasa keluar dari tubuh kita. Kita boleh sakit kalau kekurangan vitamin. Paling takpun akan jadi kurang sihat dari segi fizikal dan emosi.

Adakah suplemen boleh memberi kesan kepada kesihatan? YA, sekiranya suplement yang anda ambik tu dari jenis SINTETIK. Ataupun ada je yang claim SUPLEMENT tapi sebenarnya ditambah DADAH dan HORMON PERANGSANG seperti steroid dan sebagainya. Benda-benda ni akan mendatangkan kesan jangka panjang.

Jadi, pilihlah supplement yang dibuat dari bahan semulajadi dan proses semulajadi juga. Ada juga suplemen yang dibuat dari bahan semulajadi tapi menjalani proses kimia.

Perlukah suplemen?

Tepuk dada tanyalah apa yang kita makan.
Piramid terbalik? Fast food?
Membetulkan piramid makanan itu sangat bagus, dan lebih bagus lagi dengan penambahbaikan dengan supplement.
Sebab yang merosakkan badan kita bukan makanan saja.. persekitaran misalnya pencemaran udara, gaya hidup yang stress dan sebagainya.

Cuba kira dalam sehari berapa kali kita tak terdedah kepada asap rokok?
Walaupun kita tak merokok tapi perokok sekunder pun sama je kesannya macam perokok.
Kalau takpun, asap kenderaan, radiasi dan sebagainya.

Jadi, sebelum kita kena ambil macam2 jenis ubat (selepas kena macam2 jenis penyakit), tiada salahnya untuk menjaga kesihatan dengan vitamin dan mineral yang betul untuk kesihatan. 

Tun Mahathir adalah pengamal suplemen, bandingkan diri beliau (dari segi fizikal dan buah pemikiran) dengan atuk kita yang seusia dengannya (yang tak ambil suplemen).
Jelas kan?

Sedikit Info Salah Faham Tentang Supplement

1. Supplement adalah ubat ? TIDAK. Supplement bukan ubat. Ubat terdiri daripada bahan jenis dadah yang ?asing? untuk tubuh kita. Supplement adalah vitamin-vitamin pembina tubuh yang diperlukan oleh tubuh badan kita.

2. Kita tak perlu vitamin sebab dah cukup makan ? Bila diselidiki diet harian kita, kebanyakan yang kita makan tu HAMPAS sahaja.

3. Semua supplement sama saja ? TIDAK. Kebanyakan supplement di pasaran adalah dari sumber sintetik. Suplemen terdiri dari 3 jenis : sintetik, organik dan semulajadi. Yang terbaik tentunya supplement semulajadi.
Jika anda alert, supplement yang mempunyai 'silica gel' dari sumber sintetik. Supplement Shaklee TIADA silica gel.

4. Supplement memberi kesan sampingan ? BETUL sekiranya ia dari sumber sintetik. Suplement semulajadi TIDAk memberi kesan sampingan.

5. Supplement diperlukan oleh orang kurang nutrisi seperti mangsa kebuluran sahaja ? TIDAK. Supplement adalah untuk orang yang mementingkan kesihatan.

Tahukah anda kebanyakan rasa penat, letih, lesu, stress adalah antara petanda anda kekurangan vitamin? Malah simptom rambut gugur menunjukkan badan kita kekurangan zinc.




Berminat dan untuk sebarang pertanyaan/info: 
Hubungi Lona
Tel/Sms/Whatsapp: 0133223409
Email: erllona83@gmail.com
Visit and like us on FB: https://www.facebook.com/Ohmyvita

CADANGAN SUPPLEMEN SHAKLEE UNTUK PEROKOK

credit to: MamaFisya

Basically sila detox dulu dengan dtx complex kerana hati perokok tegar ni jika di scan ianya akan berwarna lebih gelap berbanding dengan yg tidak merokok.

Dalam masa yang sama ambil vitamin C kerana perokok akan banyak kehilangan vitamin C dalam tubuh sepanjang aktiviti merokok. Nikotin mempengaruhi metabolisme tubuh yang menyebabkan tubuh kita tidak mampu menyimpan vitamin C dengan baik. Untuk itu, perokok perlu mengambil vitamin c dengan banyak untuk membersihkan nikotin dalam darah.

Dalam artikel kajian perokok di US ada menyatakan =
Spray vitamin C into the back of the mouth and throat each time you want a cigarette. (Drug and Alcohol Dependence, 1993:337, p 211-213.)

So tak perlulah susah2 nak beli vitamin c spray ni coz harga pun agak mahal. Amik la Sustained Released Shaklee Vitamin C. Bila nokotin dalam darah sudah disingkirkan sedikit demi sedikit maka akan kurang la kebergantungan terhadap nikotin itu. Seterusnya keinginan terhadap nikotin akan berkurangan. (hanya berusaha.. daripada xde usaha langsung kan?)

Antara supplemen lain yang dicadangkan :

1) Vivix - Mengimpak 4 mekanisma utama penuaan selular
2) Nutriferon - Merangsang sistem imun
3) Vitamin C - Antioksidan. Merokok mengurangkan vitamin C secara mendadak
4) B-Complex - Perlu dalam sistem selular enzim perokok yang rosak
5) Caratomax - Pemulihan membran mukosa. Perlindungan peparu
6) Alfalfa - Detoksifikasi yang melindungi peparu, hati, otak, tisu
7) DTX Complex - Detoksifikasi yang melindungi peparu, hati, otak, tisu

--------------------------

untuk set merokok, boleh beli set atau satu2 ikut kemampuan

Berminat dan untuk sebarang pertanyaan/info: 

Hubungi Lona
Tel/Sms/Whatsapp: 0133223409
Email: erllona83@gmail.com
Visit and like us on FB: https://www.facebook.com/Ohmyvita


Friday, 3 January 2014

RESDUNG

APA ITU RESDUNG?

Istilah perubatan tradisional -
Merupakan kerengsangan hidung yang boleh menyebabkan hidung dan organ-organ lain menjadi gatal dan menimbulkan ketiakselesaan.

Istilah Saintifik -
Merupakan virus kanser yang hidup di bawah lapisan kulit.
ia mengalirkan darah kotor yang menjadi punca kepada kerosakkan kulit muka. Virus ini turut mengalir bersama darah yang boleh menjadi punca kepada kerosakkan organ-organ tertentu dalam badan.

RESUNG atau seduan (sinusitis adalah sejenis penyakit yang mudah berjangkit dalam waktu yang singkat apabila daya tahan atau antibodi seseorang itu lemah dan tidak dapat menahan kuman resdung / hama yang terus merebak dalam tubuh pesakit.

Percayakah anda resdung adalah penyakit yang berpunca dari parasit demodex atau apa saja yang dipanggil sebagai ulat resdung. Terdapat kira-kira 44 jenis resdung.
Masalah resdung berpunca dari alahan terhadap habuk, debu, pemakanan , pencemaran dan sebagainya.

SET CADANGAN RESDUNG:
*VITAMIN C
*B-COMPLEX
*ALFALFA






Berminat dan untuk sebarang pertanyaan/info: 

Hubungi Lona
Tel/Sms/Whatsapp: 0133223409
Email: erllona83@gmail.com
Visit and like us on FB: https://www.facebook.com/Ohmyvita

Wednesday, 1 January 2014

SIHAT DAN BERTENAGA ALA2 HERO MALAYA

Pengambilan vitamin, sayangnya tak merubah rupa yang telah dianugerahkan oleh Allah SWT, tapi dari segi lain, mungkin. Mungkin anda tak boleh jadi segagah Aaron Aziz ataupun sekacak Aaron Aziz jugak...ngeeee, tapi mungkin boleh jadi lebih kacak apabila tubuh lebih sihat dan bertenaga, mood lebih baik dan semangat yang lebih hebat!

Mengikut pengalaman pengamal vitamin Shaklee ketika mula-mula mencubanya, memang ramai yan memberi feedback positif,
misalnya:-

>> Hubungan suami isteri yang lebih baik
>> Komunikasi suami isteri yang lebih baik
>> Hubungan dengan rakan sekerja menjadi lebih baik

Antara faktornya ialah bila badan tak penat (kebanyakan mereka ni adalah orang-orang yang ‘selalu penat dan lesu’ walaupun dah banyak rehat. Dan akibat rehat yang banyak tu kadang-kadang sampai terabai masa nak berbual-bual dengan pasangan, nak bermanja dengan anak dan sebagainya); maka ia membantu untuk berfikir dengan lebih waras dan membuat keputusan dengan gembira. Bila badan penat dan otak stress, kadang-kadang rasa nak marah orang je.

Kebanyakan customer saya memberitahu selepas pengambilan vitamin Shaklee, badan menjadi lebih bertenaga, kurang letih dan stress; sekaligus menjadikan mereka lebih positif dan gembira melayan karenah keluarga. Apa lagi bila si isteri yang selalunya pukul 8 malam dah telepek, kini gagah sampai jam 11 masih boleh menguruskan rumah, dan mampu bangun awal.

Bukankan ini satu perkembangan yang sangat bagus?
Jadi, sekiranya anda ada masalah dengan isteri yang asyik penat, atau suami yang asyik baran, cubalah dapatkan mereka satu set suplemen dari Shaklee. Cuba untuk bantu pasangan dengan suplemen ni. Di bawah ni satu contoh pengalaman…



credit:Lyna 

Berminat dan untuk sebarang pertanyaan/info: 

Hubungi Lona
Tel/Sms/Whatsapp: 0133223409
Email: erllona83@gmail.com
Visit and like us on FB: https://www.facebook.com/Ohmyvita