Friday 14 March 2014

Soya Bahaya? Jangan Beli ESP!

Soya Bahaya? Jangan Beli ESP!

Reputasi soya agak terjejas kebelakangan ini. Ada yang kata makan soya bahaya. Soya boleh menyebabkan pelbagai penyakit. Tapi sejauh manakah dakwaan ini? Benarkah soya bahaya?

Kenali Soya Anda
Sebelum mengambil apa juga makanan, ketahui status makanan tersebut. Seperti soya ada yang GMO dan Non GMO. GMO adalah Genetically Modified Organisms, yang bermaksud organisma yang telah diubahsuai dari peringkat genetik. Samaada 'genetically engineered', 'genetically altered' atau 'genetically manipulated. Jadi soya GMO adalah soya yang sudah diubah genetiknya, yang membuatkan soya tadi tahan pada serangan serangga perosak atau racun. Juga lebih pantas tumbuh dan dituai. Kos penghasilan lebih murah. Tetapi bahaya!

Manakala soya Non GMO adalah soya yang asli. Tiada pengubahsuaian. Terhasil dari benih soya asli, sehinggalah menghasilkan kacang soya. Ianya 100% selamat. 


Jadi Bagaimana Nak Tahu Soya Yang Saya Makan Soya Selama?
Ada 7 ciri yang mesti dipastikan sebelum mengambil soya:

1-Ditanam Secara Organik?
Pastikan soya adalah dari sumber organik. Jika tidak organik, soya jenis ini bahaya menggunakan baja kimia dan racun serangga. Mengandungi khasiat yang rendah, dah lebih merbahaya ianya tinggi nitrat. Nitrat yang tinggi membawa kepada risiko KANSER yang lebih tinggi.

2-Tidak Menjalani Proses Genetik?
Seperti yang telah dikongsikan diatas, ianya lebih murah untuk dihasilkan. Dan beri risiko kepada kesihatan kerana mengandungi TOKSIK.

3-Cukup 9 Asid Amino?
Ciri terpenting, soya yang selamat mengandungi asid amino lengkap. Dan perlu diketahui tubuh badan kita tidak boleh hasilkan asid amino. Kekurangan asid amino akan menyebabkan fungsi tubuh terganggu. 

4-Soya Diproses Guna Air atau Alkohol?
Kacang soya yang diproses dengan alkohol akan mengurangkan 88% Isoflavone di dalam soya terhakis. Isoflavone adalah komponen yang mengurangkan risiko terkena kanser. Dan juga penting untuk tindakan hormon dan juga jisim tulang. Jika 88% telah hilang, adakah hampas soya yang kita makan?

5-Diproses Tanpa Hilang Fungsi Anti-Tiriod dan Anti-Pertumbuhan?
Jika soya telah diproses hingga hilang kedua fungsi ini, akan menyebabkan sistem dalam tubuh badan terganggu. Seperti sistem reproduksi. Dan bahaya soya ini juga meningkatkan risiko kanser.

6-Diproses Tanpa Haba?
Kepanasan dari haba akan menyebabkan protein dalam soya HILANG! Jadi apalah guna makan soya, kalau sudah tiada proteinnya.

7-Ditambah Kalsium Ke?
Soya yang telah diproses (dibuang minyaknya) akan menyebabkan soya jadi berasid. Kalsium perlu ditambahkan untuk neutralkan semula soya. Soya berasid adalah bahaya untuk kesihatan.

Apakah jawapan kepada 7 persoalan di atas, jika hampir semua jawapan TIDAK, ini adalah masanya untuk bertukar. Tukar kepada minuman soya yang selamat:
  • Ditanam secara organik
  • Soya Non GMO
  • Lengkap dengan asid amino penting
  • Diproses menggunakan air
  • Masih ada fungsi anti-tiriod dan anti-pertumbuhan
  • Diproses tanpa haba
  • Dan soya telah ditambah formula calcium
Jadi usah salah langkah, sebenarnya mahu jaga kesihatan, sebaliknya mendedahkan diri kepada risiko masalah kesihatan. Lagipun bukankah banyak artikel yang menceritakan kisah soya bahaya sehingga  menyebabkan kanser? 

Jadi pilihlah yang selamat dan berkualiti....



Sebarang pertanyaan mengenai produk ini atau perlukan KONSULTASI PERCUMA dari saya, anda bolehlah menghubungi:

Hubungi Lona
Tel/Sms/Whatsapp: 0133223409
Email: erllona83@gmail.com
Visit and like us on FB: https://www.facebook.com/Ohmyvita

1 comment: